Webdagene 2007 - To hele dager om brukervennlighet, markedsføring, nettskriving og mye mer - Soria Moria, 20.-21. september 2007

  • Lær hva som virker av Norges fremste eksperter
  • Unik praktisk vinkling basert på våre erfaringer
  • Bli inspirert og bygg nettverk med likesinnede

Carl Størmer, JazzCode

Carl Størmer

Carl Størmer driver sitt eget selskap fra Oslo og Boston, og tilbyr det han kaller "consultainment" – å lære ulike team og organisasjoner om samhandling og kommunikasjon med jazz som katalysator. Bakgrunnen for denne atypiske geskjeften er et langt liv i jazz og næringsliv. På 70- og 80-tallet spilte Størmer i en rekke jazzkonstellasjoner i Oslo og på 90-tallet satt han en i lengre periode bak trommesettet i The Real Thing. På næringslivssiden har han blant annet vært markedsdirektør i Norwegian og seniorkonsulent i IBM. Han har mastergrader i henholdsvis musikk og økonomi fra Manhattan School of Music og Columbia University. Av musikere som har deltatt på hans konserter kan nevnes Bendik Hofseth, Arild Andersen, Jojje Wadenius, Tore Brunborg, Petter Wettre, Dag Arnesen, Mats Eilertsen, Jon Balke og Dag Arnesen. Ta også en titt på tidligere oppdragsgivere.

Carl Størmer har en egen blogg, www.carlstormer.com

Laura Arlov, Wordfixers

Laura Arlov

Laura Arlov er en av de virkelige nestorene innenfor fagfeltene brukervennlighet og grensesnittdesign. Hun har holdt på siden tidlig på 80-tallet, de senere årene gjennom sitt eget firma, Wordfixers. For tiden er hun utleid til Fast, der hun jobber med å utvikle neste generasjon søkegrensesnitt. Laura er en svært populær kurs- og foredragsholder, og hun holder alltid konkrete og praktiske foredrag med fokus på "gjør-det-selv".

Ove Dalen, Origo nettskriving AS

Ove er innholdsrådgiver i Origo nettskriving AS og utga i 2004 boken "God nettskriving" på Cappelen akademisk forlag. Han har jobbet med redaksjonelt arbeid på internett siden 1995. De siste seks årene har han jobbet som rådgiver innen webpublisering for blant annet Telenor, A-pressen, Findexa og NRK. Ove har lang erfaring som foredragsholder og sitter i Dataforeningens faggruppe for webkommunikasjon.

Magne Uppman, Finn.no

Magne er online marketing manager i en av norges største nettsuksesser, Finn.no. Tidligere jobbet Magne for utdanningshuset, hvor han bygget om internettsatsningen til å bli en sentral del av selskapets virksomhet. Han er ekspert på online markedsføring og opptatt av webanalyse og markedsføring som fungerer. Magne er også en aktiv blogger på www.kuttisme.no.

Hans Martin Sveindal, Dyreparken

Hans Martin Sveindal, webredaktør i Dyreparken i Kristiansand. Han har utdanning som journalist og har tidligere jobbet for Aftenposten, Fædrelandsvennen og Lindesnes avis. Han har vært praksislærer i journalistikk ved Mediehøgskolen Gimlekollen og har arbeidet med informasjon for bl.a. Strømmestiftelsen. Han var prosjektleder for omleggingen fra fullformat til tabloid for avisen Lindesnes, et arbeid som ble belønnet med sølv i designkonkurransen Årets avisside i Norden, i klassen for redesign. Har arbeidet fire år som webredaktør for Dyreparken.

Helge Tennø, Objectware

Helge Tennø jobber som Rådgiver i avdelingen Digital Forretningsutvikling hos IT-selskapet Objectware AS. Innen for sitt fagfelt har han to hovedfokus; kundeopplevelsen gjennom design, merkevareformidling og handlingsutløsende motivasjonsfaktorer og kommersielle muligheter i deltagersamfunnet. Han jobber med brukeropplevelse gjennom konseptutvikling, informasjonsarkitektur og interaksjonsdesign.

Roar Eriksen, Tarantell

Roar Eriksen

Roar Eriksen har i mange år markert seg som en av Norges fremste innenfor logganalyser og søkemotoroptimalisering Han var i sin tid med på å etablere selskapet Online Services. Nå jobber han for Tarantell hvor han har ansvaret for utvikling av kunderelasjoner i tillegg til å videreføre sitt arbeid som rådgiver innenfor brukeradferd og analyse.

Jostein Magnussen, Netlife Research

Jostein Magnussen

Jostein Magnussen er utdannet psykolog, gründer av NetLife Research, og en av Norges mest profilerte fagpersoner på områdene brukervennlighet og tilgjengelighet. Jostein har jobbet med interaksjonsdesign, informasjonsarkitektur og brukertester for blant andre DnB NOR, UiO, NSB og Norges Forskningsråd, og er jevnlig sensor i menneske-maskin interaksjon ved NTNU i Trondheim. En engasjert og kunnskapsrik formidler.

Christian Johansen, .IXD

Grensesnittprogrammerer i .IXD. Christian er opptatt av brukervennlighet og tilgjengelighet og jobber med grensesnitts-teknologi så som XHTML, CSS og Javascript, publiseringsløsninger/blogverktøy så som Wordpress og eZ Publish og holder liv i .IXDs servere. Han har jobbet med selskaper som Telenor, Storebrand, Universitetet i Oslo og mange andre.

Christian blogger i ny og ne både på www.kuttisme.no og www.cjohansen.no

Teodor Baade Bjerrang, .IXD

Teodor Baade Bjerrang

Interaksjonsdesigner i .IXD. Teodor har 12 års erfaring som interaksjonsdesigner fra blant annet New Media Science på 90 tallet. Han har jobbet med konseptutvikling og interaksjonsdesign for en rekke selskaper som Storebrand, Apotek 1, Posten, Telenor, Dyreparken og Damm.

Are Halland, Netlife Research

Are Halland

Are er senior informasjonsarkitekt i Netlife Research, med mer enn 10 års erfaring som rådgiver innenfor områdene informasjonsarkitektur og brukeropplevelse. Are har gitt råd og utviklet prisvinnende løsninger for kunder som Handelshøyskolen BI, Lånekassen, Telenor og Vinmonopolet. Han er lokal ambassadør for det tverrfaglige, globale nettverket UXnet, og en populær kurs- og foredragsholder i inn- og utland.

Karl Philip Lund, .IXD

Karl Philip Lund, interaktiv markedsfører i .IXD
Han har en MBA i teknologi og innovasjon, og jobber med firmaer som Strømmestiftelsen, Dyreparken, Telenor, Storebrand, Apotek 1 og andre. Han er gjesteforeleser ved NTNU og var ansvarlig for Norwegian.no i perioden 2003-2005. I tillegg har arbeidet med e-postmarkedsføring for bl.a. Amazon.com og Microsoft. KP er en aktiv blogger på www.kuttisme.no, der han blogger om internettmarkedsføring, webanalyse og webutvikling.

Martin Vikesland, NetLife Research

Martin er rådgiver og daglig leder i NetLife Research. Martin har tidligere erfaring som strategikonsulent i The Boston Consulting Group og som ansatt ved institutt for Strategi ved Handelshøyskolen BI. Martin har fokus på hvordan effektive og gode bruksopplevelser gir merverdi for selskaper og offentlige aktører.

Mona Halland , NetLife Research

Mona Halland er senior informasjonsarkitekt i NetLife Research og har 10 års erfaring med design av ulike løsninger med vekt på god brukeropplevelse. Spisskompetanse: analyse av samspillet mellom mennesker og maskin fra et psykologisk perspektiv. Bred erfaring fra brukeranalyse og interaksjonsdesign av interaktive og mobile løsninger, har gjennomført flere hundre brukertester. Mona er en ettertraktet kurs- og foredragsholder i inn- og utland.