Webdagene 2007 - To hele dager om brukervennlighet, markedsføring, nettskriving og mye mer - Soria Moria, 20.-21. september 2007

  • Lær hva som virker av Norges fremste eksperter
  • Unik praktisk vinkling basert på våre erfaringer
  • Bli inspirert og bygg nettverk med likesinnede

Last ned presentasjonen som PDF

Kommentarer (2)

Kommentarer til 'Søkemotoroptimalt'

3. oktober 2007, 09:30

Are Halland

Utdrag fra presentasjonen:

Kravspesifikasjon - digital synlighet
Få leverandøren din til å skrive under på at disse punktene blir fulgt:

* Malverket og løsningen skal validere 100% mot W3C XHTML 1.0 Transitional
* Løsningen skal være 100% kompatibel mot MS Internett Explorer 5.5 eller nyere, Netscape 6.0 eller nyere, Firefox 1.0 eller nyere
* Publiseringsløsningen skal ha en URL struktur som er søkemotor-vennlig. Det må ikke være session ID i URL’en.
* Det skal installeres et ISAP filter (ISAPI Rewrite)
* Spesialkarakterer eller landsspesifikke tegn skal kodes i rett Character Entities iht valgte standard! (Det er foretrukket at det velges UTF-8)
* Broken links på nettstedet skal ikke forekomme
* Bruk av inline style og inline javascript skal ikke forkomme
* Ingen URL’r skal være duplikate
* Malverket skal ha mulighet for differensiert "Title Tag" pr side. Maks 60 karakterer
o Ingen TITLE TAG’s skal være duplikate (unntak kan være på veldig overordnet nivå)
o TITLE TAG skal alltid kunne overstyres i CMS
* Alle sider skal ha en differensiert Meta Description automatisert ut i fra et gitt regelsett. Maks 150 karakterer
* Alle overskrifter på de ulike sidene skal kodes med H1 tag (Størrelse på H1 designmessig settes i ekstern css)
* Det skal installeres Google webmaster Tools
* Alle URL skal være tilgjengelig via navigasjon på nettstedet (Ingen form for Javascript i denne klikkbare navigasjonen, rene AHREF linker)
* Den digitale synligheten skal være over 60% ved lansering
* Meta Description skal alltid kunne overstyres i CMS
* Det skal være mulighet til å legge inn Meta Keyword på alle sider. (Ingen standard elementer skal ligge her hvis det ikke er noe på plass) Threshold: Maks 15 keywords.
* Det skal ikke benyttes noen form for redirects 301 eller 302 på den nye løsningen
* Førstesiden skal ligge på top level domain
* Filstrukturen burde ha så få subdirectories som overhode mulig
* Det skal aldri forekomme bruk av subdomener
* Det skal aldri være mindre enn 5% forskjell i den hexadesimale fontfargen og bakgrunnsfargen på siden

3. oktober 2007, 09:36

Are Halland

Innholdselementer – best practice (utdrag fra presentasjonen)

TITLE TAG
TITLE TAG er den viktigste, og burde ikke være lenger enn 60 karakterer, med de viktigste ordene først. Det skal være unike TITLE-tagger pr side.
EX:
Det er lov og ha et statisk element i denne som i dette tilfellet firmanavnet som vil alltid være i slutten av TITLE-taggen. TITLE-taggen er den som komme som overskrift på din listing i resultatene til de store søkemotorene.

OVERSKRIFT
Hvis dette hadde vært en artikkel, som hadde en overskrift, så burde den være 100 % lik unntatt da selskapets navn. Og overskriften burde være tagget med en H1 tag. De viktigste ”trigger ordene” burde stå i TITLE og Overskrift. Og det er ikke negativt at det er selgende innhold.

META DESCRIPTION
Meta Description er også et viktig element. Og den skal også som i likhet til TITLE være unik pr side. Hvis det ikke er lagt inn en Description, så er det viktig at det ikke er et fast element som overstyrer. Da er faren der for at det blir straffet med ”Duplicate Content” stor. Hvis det er en artikkel, så kan det være lurt at ingressen legges automatisk inn i Meta Description. Det burde være en selgende tekst som er informasjonsrik. Denne kommer eksempelvis opp på resultatet til Google under Title Tag. Den burde ikke overstige 250 karakterer.

ANCHOR TEXT
Anchor text burde være BLÅ og UNDERSTREKET. Med vennlig hilsen. Jakob Nielsen.
Fra spøk til side så er denne en viktig del av Google’s og andre søkemotorer sin relevans oppbygging. Les mer og klikk her, forteller søkemotorene lite om hva som venter de hvis man følger denne linken. Man gjør det bedre for indekseringen hvis man skriver i link teksten : Klikk her for å bestille hotell i Oslo.

BRØDTEKST
Her finnes det mange regler for god brukeropplevelse, og jeg skal ikke begi meg så mye innpå dette emnet. Men jeg kan snakke litt om hva søkemotorer liker når det gjelder tekster på en webside. Tenk litt tabloid. Og flere undersøkelser viser at Google liker brødtekster som har ca 250 ord. Det hadde vært interessant hvis noen som har brukeropplevelse som fag kan fortelle litt om hva som er best lesbar tekst for en bruker. Det er viktig at de ordene man er skriver i denne brødteksten inneholder viktige nøkkelord. Og her kommer det to ting inn:
* viktige ords nærhet til hverandre ex: ”hotell oslo” og
* viktige nøkkelords frekvens.
Men man skal hele tiden tenke god brukeropplevelse. Skriv på det språket brukeren benytter. Ikke kall det for ”ildsted”, når brukeren kaller det for ”Peis”.

Gi tilbakemelding på presentasjonen

Den ultimate sjekklisten:

Hvorda sikre best mulig posisjon i søkemotorer?

  • Hva er beste praksis for metadata og sidestruktur?
  • Hva kan du selv gjøre for å rangere så høyt som mulig?
  • Spidertraps og andre feller du MÅ unngå
  • Hvilke verktøy finnes, og når trenger du hjelp?

Roar Eriksen, Tarantell

Roar Eriksen

Roar Eriksen har i mange år markert seg som en av Norges fremste innenfor logganalyser og søkemotoroptimalisering Han var i sin tid med på å etablere selskapet Online Services. Nå jobber han for Tarantell hvor han har ansvaret for utvikling av kunderelasjoner i tillegg til å videreføre sitt arbeid som rådgiver innenfor brukeradferd og analyse.

Blogget om denne presentasjonen

Søkemotoring med Mr.Eriksen

Martin Gjesdal, 21. september 2007 (Kjernedryss.no)